Week 6/7 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van NielsenJelteinZuidAfrika - WaarBenJij.nu Week 6/7 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van NielsenJelteinZuidAfrika - WaarBenJij.nu

Week 6/7

Door: Jelte

11 Juni 2018 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Lief dagboek. Het allermooiste aan Zuid-Afrika is dat het je steeds weer weet te verrassen. Elke keer als je denkt dat het niet mooier kan worden, gebeurt dat toch. De noordelijke Drakensbergen waren weer van ongekende schoonheid. We hebben meerdere hikes gedaan maar eentje stak er met kop en schouders bovenuit. The Amphitheatre hike staat in de top 10 van mooiste hikes ter wereld en we kregen van veel andere backpackers te horen dat we deze beslist moesten doen. Daar hebben we geen seconde spijt van gehad. Ondanks waarschuwingen van het hostel (goed bedoeld of uit commercieel oogpunt?) dat deze hike met een gids gedaan moest worden, besloten we dit advies naast ons neer te leggen. Achteraf een uitstekende keuze want het was prima te doen en het scheelde meer dan de helft van de prijs. De verwachte duur van de hike varieerde op internet van 4 tot 7 uur. Uiteindelijk viel dit mee en hebben we het binnen 4 uur volbracht. We begonnen op 2500 meter en klommen naar de top op meer dan 3000 meter. Vanaf daar hadden we een eindeloos uitzicht over het gebergte. Onderweg naar de top kwamen we langs de Tugela Falls. Dit is de hoogste waterval van Afrika en de op één na hoogste ter wereld. Ondanks dat de waterval in deze periode bijna helemaal droog lag was het zeer indrukwekkend om te zien. Een leuke hindernis onderweg naar de top was de ladder waarmee we 40 meter bij een klif op moesten klimmen. Wat ons verblijf daar verder bijzonder maakte was de jaccuzi die midden in de bar van het hostel stond. Na een vermoeiende hike erg lekker om in bij te komen onder het genot van een biertje. Het nadeel van de Drakensberg was dat het er behoorlijk koud kon zijn. Daarom dus maar snel weer richting de warme kust. St. Lucia was de volgende bestemming. Een idyllisch dorpje gelegen tussen een groot meer en de oceaan met een lange hoofdstraat met winkeltjes en restaurants. Maar het is vooral bekend vanwege de grote populatie nijlpaarden en krokodillen in het meer. Je kan de nijlpaarden zelfs 's avonds in het dorpje op straat tegenkomen. Vanuit St Lucia hebben we ook weer een safaripark bezocht. We hadden dit keer het geluk om de neushoorn van zeer dichtbij te mogen aanschouwen. Helaas hebben we geen luipaarden gespot, maar dat geeft me een goede reden om nog een keer terug te keren in de toekomst. Na een overnachting in Durban zijn we in Umzumbe aangekomen. Hier relaxen we nog een paar dagen voordat we afscheid van elkaar moeten nemen.